Jumaat, 27 April 2012

DaLam Hidup Kita...


Assalamualaikum...dan salam Jumaat yang penuh berkat...
Pada hari yang sangat indah ini dan penuh dengan cahaya rahmat-Nya, Cik Nur nak cerita pasal kehidupan kita dalam sehari-hari ni. 

Stress
‘STRESS’...kita sebenarnya tak dapat nak elak daripada menghadapi situasi itu kerana itulah ujian hidup. Cuba kita fikir, kalau tak ada ‘stress’ hidup kita sebenarnya tak lengkap. Bila ALLAH bagi ‘stress’ kepada kita, itu sebenarnya tanda ALLAH SAYANG KITA...ujian ALLAH itu ‘sweet’ sebab ALLAH tahu kita b0leh hadapi. Kalau kita tak b0leh hadapi, ALLAH tak akan uji kita. ‘Stress’ buat diri kita ingat ALLAH. Jadi, kita perlu anggap ‘stress’ itu biasa dan jangan cepat putus asa. Ini sebagai peringatan diri sendiri juga yang kadang-kadang rasa ‘d0wn’ dan ‘give up’ cepat sangat...

 Hadiah untuk aku
Pada hari lahir kali ini, aku telah mendapat sehelai baju muslimah + sarung tangan yang pakai di dalam tu (supaya bila pakai baju tak nampak aurat bila baju tergelungsur ke bawah). Hadiah ini daripada My BFF. Aku akan dapat hadiah daripada dia pada setiap kali hari lahir aku. Aku tak harapkan hadiah daripada dia, tetapi itulah kami selalu ada ‘chemistry’. Bila dia bagi aku hadiah, aku bagi dia bila berjumpa. Lagipun kami berkongsi bulan lahir yang sama...;D i luv u sayang..;D
Bila dapat hadiah ni, rasa macam ada suatu suara hati berbisik ...ini ke sepatutnya aku buat? Adakah dah sampai saat aku nak apa yang aku cari? Adakah aku akan ISTIQAMAH untuk kali ini? aku ni tak ada la warak’ sangat...aku cuma tutup apa yang patut aku tutup daripada mata-mata lelaki ajnabi.
Perubahan diri kerana ALLAH bukan sebab MANUSIA
Kalau kita nak berubah, kita tidak sepatutnya fikir apa yang 0rang lain nak kata pada kita...tetapi! cuba tanya pandangan ALLAH! ALLAH itu ‘sweet’...tentu ALLAH suka kalau kita buat sebab-Nya.  Manusia ni kadang-kadang fikir sangat pasal apa-apa yang 0rang lain l0ntarkan kepada diri. Termasuk aku! Jadi, positifkan diri Cik Nur!!! ISTIQAMAH!!!
Hidayah itu suatu nikmat yang cukup indah dalam diri manusia-manusia yang  sangat  menantikan nikmat itu. Kadang-kadang manusia ni lalai. Ini sebagai nasihat untuk diri sendiri juga...
Aku tersentuh dengan cerita sahabat aku, Cik Haliza tentang bagaimana dia berubah ke arah sekarang. Dia berubah kerana dia rasa dia perlu! Ibu bapa dia semakin meningkat usia dan dia anak yang b0ngsu. Kalau dia masih tak tutup aurat sempurna, tentu d0sa dia hanya akan menambah beban kepada ayah dia. Saat kematian 0rang yang kita sayang...kita tak tahu kan? Kalau dah ada suami, beban d0sa kita kepada suami pula. Aku rasa macam kerdilnya diri aku di sisi-Mu ya ALLAH. Aku tak pernah ambil tau pasal ni!
Aku rasa sem nilah aku akrab dengan dia. ‘sweet’ je kan kita,Cik Haliza...;D I luv u sayang...;D

Saat hati keliru???
Bila nak buat sesuatu keputusan, rasa macam keliru je...tetapi aku selalu buat keputusan sendiri kan??? Kadang-kadang je...dan kadang-kadang apa yang aku buat bersebab...
Kadang-kadang bila kita nak buat keputusan, macam ada suara hati yang berbisik...kadang-kadang kita sendiri tak tahu nak yang mana. Kata hati tu kadang-kadang betul tau...tetapi kita akan rasa betul ke tak ni...kita juga b0leh rasai tau...macam main telepati...aku pernah hadapi situasi tu dan aku juga dapat satu pengajaran yang memang berguna untuk aku. Cukuplah setakat ini aku k0ngsi.

J0d0h 0h j0d0h
Bila sebut pasal j0d0h...semua ‘excited’...sabarkan hatimu duhai hati! Sesungguhnya saat itu akan tiba jua...baru ‘sweet’ kan...;D
Umi aku selalu pesan, jangan hanya nak cari lelaki sebab dia pangkat tinggi + kaya + hensem = k0s0ng ilmu agama??? Semua tu tak menjamin kebahagiaan di dunia dan akhirat.  Aku rasa macam susah je untuk aku mencari lelaki macam tu...0psss! aku malas cari la...aku nak Mr.Extra0rdinary. Biarkan aku set 0tak aku macam tu sebab bagi aku, lelaki yang faham maksud aku di sebalik ‘extra0rdinary’ tu ..aku sambung nanti...0k

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

2019 Penuh Cerita Duka

2019. Cerita duka Cerita derita Cerita air mata. Akukah yang bersalah??? Maafkan diri ini... Moga setiap untaian air mata yang jatu...