Jumaat, 1 Jun 2012

~ Fadilat SURAH AL MULK



Salam JUMAAT yang penuh bar0kah untuk pembaca setia bl0g Cik Nur…
Kita akan mener0kai SURAH AL MULK..yang bermaksud KUASA PEMERINTAHAN ( KERAJAAN )..Surah ini merupakan surah yang ke-67 di dalam AL QURAN dan ada 30 ayat..sikit je..
Di antara kandungannya ialah tentang kekuasaan mutlak ALLAH sebagai PENCIPTA YANG AGUNG..yang menguasai seluruh alam…Seluruh ala mini telah diciptakan begitu indah..memang ‘perfect’..dalam surah ini, ada dinyatakan tentang mereka yang kufur pada PERINTAH ALLAH akan dapat BALASAN AZAB PEDIH!!!

FADILAT PENTING surah ini..;D
Diriwayatkan oleh Abu Daud, At Tarmizi, An Nasa’I dan Ibnu Majah dari Abu Hurairah yang bermaksud:

~ “ Sesungguhnya di dalam Al Quran terdapat 30 ayat yang kandungannya akan member syafaat kepada 0rang yang membacanya sehingga ia akan mendapat keampunan d0sanya, iaitu SURAH AL MULK’’.

Daripada Ibnu Abbas r.a, se0rang sahabat Rasulullah s.a.w menceritakan yang dia telah mendirikan khemah di atas kubur yang beliau tidak ketahui. Dari kuburan itu,terdengar 0rang MEMBACA SURAH AL MULK sehingga khatam..lalu menemui baginda untuk bertanya mengenai peristiwa ini. Baginda bersabda:

“ Itulah yang MENAHAN ( Al Maa’nah) dan MENYELAMATKAN ( Al Manjiah) dia dari SIKSA KUBUR..~ hadis riwayat At Tarmizi ~

Pesanan Ikhlas Cik Nur…

Surah ni PENDEK je kan? 30 AYAT SAHAJA!
~Kalau NOVEL b0leh habis baca..tak kan surah pendek ni tak b0leh nak baca…betul tak?
~Kalau duk ‘ONLINE’ b0leh..tak kan 30 AYAT  ni tak b0leh habiskan…betul tak? 
 ~SEKEJAP JE.. tapi INGAT!!! Dapat PAHALA ‘FREE’ tau…b0leh ‘TOPUP DOSA’ tau…kita kan SELALU BUAT DOSA TANPA SEDAR…

Kalau tak silap Cik Nur, lupa dah terbaca di mana..ni pasal SAIDINA UMAR yang selalu baca SURAH AL MULK PADA SETIAP MALAM…kalau dia TERLUPA nak baca,dia akan GANDAKAN surah ni ikut bilangan malam yang dia terlupa nak baca…WOW! Teng0k! memang terbaik!!! Surah ini SANGAT PENTING kan??? Jadi, sama-samalah kita amalkan PADA SETIAP MALAM…insya Allah..ALLAH BERKATI HIDUP KITA…

Cik Nur tertarik nak k0ngsi dengan anda semua pasal ayat n0 6 dan n0 7 surah ni..iaitu pasal BALASAN NERAKA kepada yang INGKAR PERINTAH ALLAH…kita se0lah-0lah DICAMPAK dengan DAHSYAT ke dalam NERAKA sehingga KEDENGARAN PEKIKAN-PEKIKAN SUARA YANG DICAMPAK KE SANA…SUARA MEMEKIK DENGAN BISING!!! Tu tandanya…kita???
~ TEPUK DADA,TANYA IMAN KITA..APA KHABAR IMANKU HARI NI??? MOGA SENTIASA DALAM KEADAAN YANG BAIK DAN INGAT ALLAH..

S0, What??? ASK URSELF! SENYUM SAMPAI LANGIT…;D


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

2019 Penuh Cerita Duka

2019. Cerita duka Cerita derita Cerita air mata. Akukah yang bersalah??? Maafkan diri ini... Moga setiap untaian air mata yang jatu...