Khamis, 24 Mei 2012

S0ryy, I Can't Be PERFECT..

Dalam menyusuri sebuah ujana kehidupan sebagai HAMBA-MU, ternyata terdapat pelbagai 0nak dan duri dalam meneruskan sisa-sisa hidup melayari bahtera sebuah kehidupan di DUNIA. Perjalanan hidup ini sememangnya masih panjang seandainya nikmat NYAWA masih ALLAH kurniakan kepada kita. Betul tak? Sila ambil masa lima minit...Cuba kita bayangkan sekiranya temp0h perjalanan hidup kita SETAKAT ESOK...apa kita rasa? TAKUT??? Sebenarnya MATI tidak mengenal USIA..TUA atau MUDA, takdir AJAL dan MAUT dalam HIDUP kita itu pasti...MALAIKAT MAUT hanya menanti MANGSA sahaja...sejak AZALI lagi, sudah tercatat di LUH MAHFUZ tentang perjalanan hidup kita...AJAL kita...JODOH kita...tetapi kita sering LUPA dan LALAI...KENAPA HATI kita DEGIL???

Sememangnya kisah perjalanan hidup kita berbeza di antara satu sama lain. Kisah AKU adalah AKU...Kisah DIA...adalah DIA...kisah KAMU...adalah KAMU...yang pasti, KISAH KITA adalah BERBEZA dalam SKRIP TAKDIR  di LUH MAHFUZ...apa yang pasti kitalah WATAK UTAMA di  pentas LAKONAN di UJANA DUNIA yang penuh HIBURAN...watak-watak lain seperti IBU BAPA kita...ADIK- BERADIK kita...KAWAN-KAWAN kita...hanyalah sekadar WATAK- WATAK  SAMPINGAN...kerana SETIAP AMALAN HIDUP di ALAM FATAMORGANA ini adalah TANGGUNGJAWAB kita di ALAM ABADI nanti...ini kerana SETIAP LAKONAN KITA di DUNIA merupakan TIKET ke TAMAN SYURGA atau KEBUN NERAKA...ini kerana PILIHAN terletak di TANGAN kita sendiri...

Cerita hatiku...dari bisikan hatiku..
Aku akui SUKARNYA HIDuP ini...kerana aku sentiasa MENGELUH dengan setiap UJIAN yang berlaku dalam hidup ini...itulah KONFLIK dalam LAKONAN hidup aku.. sesungguhnya, setiap permasalahan pasti ada penyelesaiannya...

“ Allah tidak membebani sese0rang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”
~ Surah Al- Baqarah : ayat 286 ~ 

Konflik EMOSI...kerana aku HANYA MANUSIA BIASA yang ada perasaan MARAH...SEDIH...GEMBIRA...RISAU...TEKANAN...dan macam-macam lagi..ini kerana AKU HANYA MANUSIA BIASA...S0rry, I can't be perfect!!!

 
~ Aku tak suka 0rang ‘MENGATA’ sebab aku mengikuti USRAH…ada yang kata...aku ni...AKU BEGINI…AKU BEGITU…AKU ADALAH AKU!!!jangan nak sibuk b0leh tak??? diri aku, SUKA HATI AKU asalkan aku TAK SUSAHKAN 0rang lain.. apa yang aku buat adalah sebab ‘ GERAK HATI ’ dalam diri aku…kadang-kadang aku TERTANYA dari  mana sebenarnya datang lintasan hati ni??? KENAPA? APA? Kadang-kadang aku rasa berat sangat dengan semua ni sampai aku b0leh menangis memikirkannya…patutkah aku sia-siakan seandainya itu ‘NUR’??? aku akan rasa betapa b0d0hnya diriku seandainya aku tak sambutnya...
NAWAITU  itu penting dalam setiap perbuatan dan ISTIQAMAH itu PERLU!!! Aku juga MANUSIA BIASA yang BUAT KESILAPAN…setiap TEGURAN dan KRITIKAN amat bermakna untuk MEMPERBAIKI DIRIKU…
“ Dan janganlah kamu (merasa) lemah, dan jangan pula bersedih hati sebab kamu paling tinggi darjatnya jika kamu 0rang beriman.”
~ Surah Ali Imran : ayat 139 ~

Aku tersentuh dengan satu entri daripada bl0gger dan penulis hebat HILAL ASYRAF tentang tajuk pasal dia ‘j0in’ USRAH tetapi dia juga MANUSIA BIASA…entri tu pasal se0rang perempuan yang bertudung labuh dan mengikuti USRAH tetapi setelah dapat sambung belajar di luar negara, dia semakin jauh dari ISLAM…Apa yang aku nak tekankan di sini, walau ikuti USRAH…kalau IMAN KITA tak kuat dalam menempuhi DUGAAN DUNIA, kita akan KALAH!!! Umpama  BILA TUHAN TAK DITAKUTI, kita JAUH dari ALLAH…Aku juga nak ingatkan diri aku…dan anda semua…
~ IMAN BENTENG KEKUATAN HATI…;D
Ingat tak lagu IMAN MUTIARA? Alahai…kumpulan RAIHAN nyanyi…ni antara lirik lagunya:
Iman adalah mutiara…di dalam hati manusia…
Iman tak dapat diwarisi…dari se0rang ayah yang bertakwa…
Ia tak dapat dijual beli…Ia tiada di tepian pantai…
walau apa pun caranya jua…
engkau mendaki  gunung  yang tinggi...
engkau merentas lautan api...namun tak dapat jua dimiliki…
jika tidak kembali pada ALLAH…jika tidak kembali pada ALLAH…

Kalau kita nak jadi baik, jangan bandingkan diri kita tetapi POTENSI diri kita...
Meningkat demi sedikit...yang penting ISTIQAMAH..(kadang-kadang aku ni MALAS) tapi bila kita ISTIQAMAH, kalau kita TAK BUAT...kita akan RASA PELIK ( rasa bersalah bila tak buat )...itulah gerak hati dari ALLAH tau...Jangan hanya hadir di majlis ilmu, tetapi tak buat...buang masa kan!
Kadang-kadang, kita ni faham tetapi tak buat...kenapa???
ISLAM itu TAHU dan FAHAM...dan AMALKAN...;D

 BLOG  Cik NUR...
Bl0g ini untuk aku sampaikan ILMU yang aku tahu dan aku dapat...aku akui yang aku tak pandai nak berkata-kata. Tapi Aku mungkin ‘pandai sikit’ dalam menyampaikan bingkisan-bingkisan indah apabila jari-jemariku menari- nari riang...apabila sel-sel membrane di 0takku melingkari ke kanan dan ke kiri urat-urat yang berserabut di 0tak mengetuk pintu mem0ri  fikiranku dalam meluahkan buah fikiran untuk tatapan anda semua... kan KITA PATUT SAMPAIKAN WALAU SEBARIS AYAT...Kalau nak tau penerbit JS a.k.a JEMARI SENI punya ‘trademark’ ialah ‘MENYAMPAIKAN WALAU SEBARIS AYAT’...sebab tu Cik Nur ‘gila’ dengan n0vel JS..hahaha...kalau b0leh hantaran kahwin nak n0vel JS b0leh??? Sebab itu lahirnya bl0g ini...apa yang baik dalam bl0g ini, jadikan panduan...apa yang tak baik dalam bl0g ini adalah kelemahan Cik Nur sendiri...memang ada yang ‘mengarut’ tetapi anggaplah itu sebagai satu selingan supaya anda semua tak b0san membaca kalimah-kalimah indah hasil Cik Nur sehingga habis kalau c0retan tu panjang...;D 
 Kak Usrah Cik Nur ada cerita, pada zaman nabi...Ada se0rang sahaja beriman di suatu tempat tu. Tapi ALLAH tak terima amalannya. Kenapa? Sebab dia tak sampaikan walau sebaris ayat kepada penduduk di sekitarnya...kita nak jadi macam tu k???

Apa yang penting dalam dunia fatam0rgana ni, kita sebagai HAMBA-MU...kita harus INGAT:
INGAT ALLAH...supaya rahmat-Nya sentiasa bersama kita...
INGAT AL QURAN...supaya dapat syafaat apabila Al Quran datang mencari kita...
Aku juga nak nasihatkan diriku sendiri...sama-samalah kita muhasabah diri...;D




“ Cukuplah Allah bagiku, tidak ada tuhan selain DIA. Hanya kepada-Nya aku bertawakal, dan Dia adalah Tuhan yang memiliki Arasy yang agung”
~ Surah At Taubah : ayat 129 ~




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

2019 Penuh Cerita Duka

2019. Cerita duka Cerita derita Cerita air mata. Akukah yang bersalah??? Maafkan diri ini... Moga setiap untaian air mata yang jatu...