Jumaat, 18 Mei 2012

Mengapa Mengeluh?



Kita selalu bertanya dan al Quran sudah menjawabnya dengan jelas!

Kita bertanya: kenapa aku diuji?

Al Quran menjawab:
“Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, “ Kami telah beriman,” dan mereka tidak diuji? Dan sungguh Kami telah menguji 0rang-0rang sebelum mereka, maka Allah pasti Mengetahui 0rang-0rang yang benar  dan pasti Mengetahui 0rang-0rang yang dusta.”
~ Surah Al- ‘Ankabut : ayat 2-3 ~

Kita bertanya: kenapa aku tak dapat apa yang aku idam-idamkan?

Al Quran menjawab :
“ Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baik bagimu. Boleh jadi kamu menyayangi sesuatu padahal ia buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.”
~ Surah Al- Baqarah : ayat 216 ~

Kita bertanya : kenapa ujian seberat ini?

Al Quran menjawab :
“ Allah tidak membebani sese0rang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”
~ Surah Al- Baqarah : ayat 286 ~

Kita bertanya : Kenapa kita rasa ‘frust’?

Al Quran menjawab :
“ Dan janganlah kamu (merasa) lemah, dan jangan pula bersedih hati sebab kamu paling tinggi darjatnya jika kamu 0rang beriman.”
~ Surah Ali Imran : ayat 139 ~

Kita bertanya : bagaimana harus aku menghadapinya?

Al Quran menjawab :
“ Dan m0h0nlah pert0l0ngan kepada Allah dengan sabar dan s0lat. Dan s0lat itu sungguh berat, kecuali  bagi 0rang-0rang yang khusyuk.”
~ Surah Al Baqarah ; ayat 45 ~

Kita bertanya : Kepada siapa aku perlu berharap?

Al Quran menjawab :
“ Cukuplah Allah bagiku, tidak ada tuhan selain DIA. Hanya kepada-Nya aku bertawakal, dan Dia adalah Tuhan yang memiliki Arasy yang agung”
~ Surah At Taubah : ayat 129 ~

Kita berkata : Apa yang aku dapat daripada semua ujian ini?

Al Quran menjawab :
“ Sesungguhnya Allah Membeli dari 0rang-0rang Mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan Memberikan SYURGA kepada mereka.”
~ Surah At Taubah :ayat 111 ~

Kita berkata : Aku tak tahan!

Al Quran menjawab :
“ dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya berputus asa dari rahmat Allah hanyalah 0rang-0rang yang kafir.”
~ Surah Yusuf : ayat 87 ~

Kita berkata : sampai bila aku akan merana begini?

Al Quran menjawab :
Sesungguhnya setiap kesulitan ada kemudahan. Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan.
~ Surah Al Insyirah : ayat 5-6 ~

Petikan ni sebenarnya Cik Nur ambil daripada n0vel ini...n0vel lagi Cik Nur ni? dan petikan dalam n0vel ni dirujuk dalam AL QURAN..;D
memang n0vel cinta tapi di sebalik cinta tu ada 'sesuatu' yang 'sweet' dan tersentuh bila baca...h0bi ni tak b0leh 'st0p' memandangkan ambil k0s 'BLM' di UPM...;D
~ kalau 'st0p' h0bi ni..sel-sel 0tak di kanan kiri tak dapat menari-nari riang di 0tak Cik Nur..;D


 Baru habis baca buku ni..petikan tu macam selalu je ada dalam diri kita kan??? selalu tak sabar...selalu mengeluh...apa-apa pun yang berlaku dalam hidup kita, kita ada ALLAH...;D
~ ALLAH memang 'SWEET'...;D

•❤• 1 hari Aku akan tinggalkanmu.
•❤• 1 hari Aku akan lari darimu.
•❤• 1 hari Kau akan menyesal kerana tidak memilikiku.
•❤• 1 hari Kau akan tahu bahawa akulah segalanya untukmu.
•❤• 1 hari Apabila kau menyedarinya, kau sudah terlambat untuk memilikiku.
>>> Kerana aku Al-Quran sebagai panduan hidupmu... Maka carilah aku sebelum aku pergi ke sisi Penciptaku
..c0py paste ni..

~ pesanan IKHLAS Cik Nur..AL QURAN akan CARI kita di AKHIRAT nanti jika kita INGAT AL QURAN..biarkan AL QURAN DI HATI...;D

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

2019 Penuh Cerita Duka

2019. Cerita duka Cerita derita Cerita air mata. Akukah yang bersalah??? Maafkan diri ini... Moga setiap untaian air mata yang jatu...