Sabtu, 7 Disember 2013

~ Cerita Takdir Kehidupan


Takdir Kehidupan?

Takdir kehidupan ni pelik. Setiap takdir tu ada hikmahnya. Ada tersurat dan tersiratnya. Takdir itu rahsia. Tika kun faya kun menyapa. Rahsia takdir terburai! It's is all ab0ul LIFE! Kehidupan ni penuh warna-warni. Ada suka dan ada duka. Ada bahagia dan derita. Gembiranya kita tika saat bahagia. Deritanya kita tika ujian melanda kita. Kita hamba kepada DIA. Setiap takdir tu, terimalah dengan redha.

     Cerita sahabat saya. Sahabat saya dah berpisah dengan Inche Suami. Kami terkejut dengan berita tu! Pat0t la status di FB dia macam sumting je. Bila dia p0st macam tu di gr0up kami. Saya rasa dia memang ada masalah. See! Tika telepati menari lagi. Bila saya cite pada Umi. umi tanya saya, dia nikah sama um0 um0 k? 0psss! nape pulok Umi tanya macam tu? nap0k gayanya Umi macam tak berkenan je nikah sama um0 ni. alahaiii...ada apa dengan um0? Umi pesan, t0l0ng dengar sikit! Apa yang terjadi pada sahabat saya adalah takdir. Ini adalah ujian buat dia. Nape saya rasa nak pergi serang je si Adam irresponsible tu? Dia ni tak sayang anak dia k? Hidup berumah tangga ni ada pahit manis. Saya memang la tak merasainya.  Tapi itu adalah lumrah kehidupan. Buat sahabat saya, kami sentiasa ada! plisss..str0ng y0ur heart my dear! Cik Nur harap sangat si Adam tu sedar diri sikit! 

“Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan,“ Kami telah beriman,” dan mereka tidak diuji? Dan sungguh Kami telah menguji 0rang-0rang sebelum mereka, maka Allah pasti Mengetahui 0rang-0rang yang benar  dan pasti Mengetahui 0rang-0rang yang dusta.”

~ Surah Al- ‘Ankabut : ayat 2-3 ~

      Takdir kehidupan bertemu dia ni. Dia sahabat saya! Saya kenal dia pada September 2010. Kalau tak silap 22 September k0t. Apa boleh saya gambarkan pasal dia ea?Dia baik? 0k la.Baik la jugak. Tapi ada part yang memang saya naik angin tahap maksimum dengan dia! dah salah dia! Bagi saya habis marah dulu. Nanti saya minta maaf ye. :P Yang pasti dia yang mulakan semua ni dulu! Yes! kes di tutup? macam ada 0rang mel0mpat riang je. Saya rasa macam nampak gaya kanak-kanak ribena saya mel0mpat. hahaha. Tapi yang pasti, kanak- kanak ribena saya lagi c0mey daripada bud0k besar tu. :P Sebab saya dah malas nak tanya dia. Sebab saya nak kes ni tutup f0rever!Sebab saya rasa dia memang tak akan jawab!Sebab saya tak nak isu yang sama lagi tahun depan. Sebab saya nak clear file dengan si Adam itu dan si Adam ini. Senang cite. The case is 0ver! Biar saya yang mengalah. I’m surrender ab0ut this! Seriouslyyy. Dia memang tak ada perasaan langsung! Sab0 je la.Nak je rasa buat sambal belacan kasi cili banyak2 letak dalam hati dan otak dia! Guna te0ri sambal untuk dia ni sesuai k0t. Haha. biar ada perasaan sikit! Saya dah gitau apa yang saya nak kata...lantak dia la nak tafsir saya macam mana. Ya Rabb,nape wujud 0rang macam ni? tak nak terjumpa dia dahhh! kalu terjumpa? nak lariii…Inilah takdir kehidupan Cik Nur! Tika dia baik, baik la. Tika dia ni berfikiran matang, matang la. Tapi bil0 dia jadi Mr.Senget. Seriouslyyy, 0tak dia ni dah bertukar dah dari 90  darjah ke 389 darjah agaknya. Sesenget kanak-kanak ribena saya, senget bud0k besar ni lagi... Nak gelak apa saya kat0? gelak la puas hati...ni hadiah saya untuk sahabat h0k ni, :P :P :P :P :P :P.

     Nak cari kerja ni susah? ramai sahabat saya mengeluh! kata k0s tu susah nak dapat kerja! b0san saya dengar ayat tu! Kalau memilih sangat kerja, nak cari gaji yang banyak k0n0n nak ikut kelulusan…memang la susah! My first IV di Tadika Pasir Tumb0h tu. Memang la tak dapat. My sec0nd IV adalah 20 November di Tadika Little Caliphs, Selangor. Jauhnya…Masa IV tu, dua 0rang je pergi. Saya dan Kak Aina. Actually, Kak Aina ni tunggu p0sting je. Maybe lambat lagi, dia cari kerja lain dulu. Tadika ni dalam BI? standard tadika di bandar agaknya. Tadika ni ada banyak cawangan sebenarnya. Nak cite pasal IV ni. Firstly, Puan Fahimah suh intr0duce myself in BI ea. Makanya, speaking la. Bila Cik Nur bagi tau I’m the eldest fr0m 10 siblings. Dia macam terkejut. Dia tanya Umi um0 berapa dalam BM. Boleh pulak saya jawab 48 years 0ld. Haha. Lepas tu, dia suh nyatakan Rukun Islam. Dia speaking. Saya blur! Lepas tu, dia tanya Kak Aina Rukun Iman. Boleh pulak saya  tolong jawabkan yang dia tak sebut. Puan tu pon tanya saya sekali lagi. Barulah saya tak blur. Jawab je dalam BM! Lepas tu, kena mengaji. Puan Fahimah tengok k0s saya, boleh pulak dia tanya saya nape tak buat BI? BI saya masa SPM cuma B3 je. Nak je saya jawab, saya buat BI dalam bl0g ni je. Sebab saya tak suka ayat skema dalam bl0g! ayat skema tu ayat BM. 0psss! s0ri cikgu! s0ri Dr.! Saya pelik dengan IV ni. Dia tak bagi tau p0n kami dapat kerja ni. Dia cuma bagi tau pada 26 N0vember ada kursus. Satu lagi, saya dapat tawaran untuk jadi freelance editor untuk PTS. Abang ipar puan tu kerja di PTS. S0, dia nak t0l0ng Cik Nur jadi freelance tu! see! Ini rezeki namanya.  Rezeki adik-adik saya kan?Teringat ayat 1000 dinar. I love this ayat. Ayatnya pendek je. Sila amalkan ye! Ayat ni osem. Tapi kan, masa 21 November, saya baru je dapat panggilan untuk IV pada 24 November. Masa tu saya otw nak balik Kelate. Seriouslyyy, rasa macam buntu je. But! I have t0 ch00se only 0ne! Ini adalah takdir dalam kehidupan saya. Saya tak menyesal…25 November tu, dapat la saya pergi weding my bff. Bila saya mesej dia gitau tak sure boleh pergi ke tak…dia dah macam tak bes. Finally, say alhamdulillah…I can g0 t0 y0ur weding my dear. Kalau 0rang kata saya t0lak rezeki, maybe. Tapi saya yakin rezeki tu ada je di mana-mana as l0ng as saya ni berusaha! IV untuk sekolah tu. Nape saya rasa dah tahu jawapannya. Cik Nur! y0u’r always with y0ur telepati! I’m really hope that it’s telepati fr0m ALLAH t0 me. 0h diriku! Sila redha aja keputusannya hujung bulan ni. Oh my heart, plisss be str0ng! Inshaa Allah…everything will be OK! Put y0ur trust t0 ALLAH.  

Sesungguhnya setiap kesulitan ada kemudahan. Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan.
~ Surah Al Insyirah : ayat 5-6 ~

 ~ Ya Rabb, m0ga tahun 2014 adalah tarikh yang osem untuk diri saya. Saya dah tak nak jumpa 0rang macam bud0k besar tu b0leh tak? LAgi apa ye? saya nak lari dari Mr.Smile tu. Ayat dia tu memang la buat saya dapat heart attack!memang menguji kesabaran sungg0h...saya nak pertemuan pelik dengan My Inche J0d0h boleh? see! y0u'r always with y0ur fantasy w0rld Cik Nur! Fantasi memang tak b0leh jadi realiti k? nilah pengaruh n0vel!!! Kalau tak jumpa tahun depan? senang cite, sila isi je b0rang Baitul Muslim tu. But, can I wait and see my year 0f 2014 dulu. 0k? ;)

Hasbunallah wanik'mal wakil...Assalamualaikum...;)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

2019 Penuh Cerita Duka

2019. Cerita duka Cerita derita Cerita air mata. Akukah yang bersalah??? Maafkan diri ini... Moga setiap untaian air mata yang jatu...