Sabtu, 24 Mac 2012

Aurat itu perlu dijaga..



 Assalamualaikum..
Pada hari ini Cik Nur nak k0ngsi tentang 'AURAT' terutama kepada g0l0ngan HAWA..
Aurat..apakah maksud AURAT? 

Aurat (Bahasa Arab: عورة‎) merupakan istilah Islam yang melambangkan sesuatu bahagian dari anggota badan, samada lelaki ataupun perempuan, yang haram dibuka atau dipamerkan. Dalam erti kata lain sesuatu anggota badan yang wajib ditutup dan disembunyikan dan haram orang bukan mahram melihatnya. Menutup aurat adalah wajib ke atas setiap Muslim, tidak kira lelaki atau perempuan. Kewajipan menutup aurat ini berdasarkan kepada dalil-dalil daripada Al-Quran dan Hadis


adakah aurat itu sekadar perhiasan 
untuk se0rang wanita?
adakah aurat itu sekadar tatapan mata
untuk g0l0ngan ADAM?
adakah sebenarnya g0l0ngan HAWA mengerti
erti sebenar MENUTUP AURAT??
adakah sekadar tahu tetapi buat-buat tak tahu?
kenapa?? kenapa?? 
~ kalau kita mati, apa kita nak jawab bila dis0al?? kita memang tak b0leh jawab sebab angg0ta badan kita yang akan t0l0ng jawab..



 Aurat wanita adalah seluruh anggota tubuhnya kecuali wajah dan dua telapak tangannya. Leher dan rambutnya adalah aurat di hadapan lelaki ajnabi (bukan mahram) walaupun sehelai. Pendek kata, dari hujung rambut sampai hujung kaki kecuali wajah dan dua telapak tangan adalah aurat yang wajib ditutup. Hal ini berlandaskan firman Allah Subhanahu wa Taala, “Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak darinya” [An Nur:31]..

“Hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dada mereka” [An Nur:31]. 

Dan Hadis Rasulullah  riwayat dari Bazzar dan At Termizi menjelaskan, “Sesungguhnya wanita itu adalah aurat, setiap kali mereka keluar, syaitan akan memperhatikannya”. 



Abul A’la al Maududi berkata, “Jika kalimat tabarruj dipergunakan kepada kaum wanita, ia bermakna :

(i) wanita yang menunjukkan kecantikan wajahnya, daya tarik tubuhnya kepada lelaki asing (yang bukan mahramnya);

(ii) wanita yang mendedahkan kecantikan pakaian dan perhiasannya kepada lelaki asing; dan memperlihatkan dirinya, make-upnya, gerak-gerinya dan kemegahannya. Selain memastikan pakaiannya tidak nipis, jarang, longgar, tidak memakai perhiasan yang menarik perhatian lelaki ajnabi, tidak menyerupai pakaian lelaki atau orang kafir/musyrik, pakaiannya yang bukan melambangkan kemegahan, dia juga tidak boleh tampil dengan haruman semerbak. "Sesiapa jua wanita yang memakai minyak wangi kemudian melintasi khalayak ramai dengan tujuan dihidu bau yang dipakainya, maka dia dikira berzina” [hadis dari Abu Musa al-Asy’ari].




aku cuma pelik dan tertanya- tanya, kenapa g0l0ngan manusia sekarang memandang remeh tentang AURAT?? aku tahu ada juga kawan-kawan aku yang bertudung dalam kelas tetapi di luar kelas sebaliknya.. Aku pun tak faham kenapa mereka macam tu. Aku hanya mampu mengeluh dalam hati je!!!  
aku harap mereka berubah..insya Allah..aku pun tak la 'perfect' sangat..tetapi ada satu kata-kata My Ukhti..bila kita tutup aurat sempurna..insya Allah d0a kita dimakbulkan ALLAH..;D..ayat ini 'sweet' sangat..;D




 Aku teringat kata-kata kawanku..d0sa anak perempuan ditanggung 0leh bapanya..
kalau kita tak tutup aurat,adakah kita nak tambah beban kepada ayah kita?? kalau sayang..jangan!!!
kalau berkahwin pula..adakah nak tambah beban kepada suami kita?? kalau sayang..jangan!!!
~sekadar renungan untuk diri sendiri dan peringatan..;D

 Janganlah jadi anak yang tidak berbakti kepada ayah..
ayah dah cukup banyak berk0rban kepada kita..sayang My Ab0h..;D


 
Janganlah jadi isteri yang tidak menyenangkan suami..jadilah se0rang isteri dan ibu yang s0lehah supaya b0leh jadi 'r0le m0del' kepada anak-anak nanti..sayang My 'Abang'..akan datang ye!!
~janganlah pula ada 0rang cakap aku ni jiwang s0rang ye..suka hati aku..asalkan aku tahu apa yang aku buat..






Ingatlah..dalam hidup ini macam-macam kejadian  yang kita tidak jangka akan berlaku apabila ALLAH kata KUN FAYAKUN..maka akan jadilah!!! jadi, jadilah hamba-NYA yang sentiasa INGATINYA..;D



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

2019 Penuh Cerita Duka

2019. Cerita duka Cerita derita Cerita air mata. Akukah yang bersalah??? Maafkan diri ini... Moga setiap untaian air mata yang jatu...