Isnin, 12 Mac 2012

SaBarKah Kita??


SABARkah kita dalam hidup ini?
Berapa kali kita SABAR?
            Dalam kehidupan seharian kita, kita tidak  akan terlepas daripada ujian hidup. Kita akan menghadapi satu saat yang membuatkan kita rasa sangat tertekan. Sebagai pelajar, kita akan hadapi saat itu terutama apabila tugasan tak siap..tugasan tak jumpa bahan..tak b0leh bekerjasama dengan ahli kumpulan dan sebagainya..apabila kita hadapi saat itu, hanya ALLAH yang tahu isi hati kita. Kita akan berada dalam keadaan yang tak tenteram. Betul tak pembaca semua?
Apa yang patut kita buat apabila hadapi saat itu?
"Maka sifat sabar itu adalah sikap yang baik, dan hanya Allah sahajalah tempat meminta pertolongan" (Surah Yusuf:18)
Kita perlu SABAR..SABAR..SABAR..Cik Nur suka satu ayat ni, ayat 28 surah ke 13 yang membawa maksud, hanya dengan mengingati ALLAH..hati akan menjadi tenang..
Maksud ayat ini menunjukkan bahawa kita perlukan pert0l0ngan dari-Nya. Sebagai hamba-Nya, kita perlu mem0h0n perlindungan-Nya kerana setiap yang berlaku di atas muka bumi ini merupakan dengan izin dari-Nya..Hati kita ini perlukan sesuatu yang kita ibaratkan ‘makanan hati’ supaya kita rasa tenang. Adakah hati  kita akan rasa tenang kalau melakukan perbuatan yang ALLAH larang? Dengarlah lagu penerang hati ye..;D
Kita sering mengimbas kembali kenangan lalu tetapi jarang sekali berusaha untuk mengejar impian hari esok. Betul kan? C0nt0hnya, result ujian sem lepas kita jatuh!! Kita akan terfikir silap di mana kan? Itulah yang Cik Nur rasa..rasa macam dah buat yang terbaik tetapi mungkin ada hikmahnya. Jangan di kenang apa yang dah berlaku!!  Hitunglah masa sekarang!!!
Pada hari Sabtu dan Ahad ( 10 dan 11 Mac 2012), cik Nur pergi pr0gram ‘Syahadatul Haq’. Cik Nur cuma nak k0ngsi apa yang hati ni rasa ketika dis0al.. s0alan tu memang cukup terkesan di hati sampai semasa menjawab tu.. ‘titisan air dah mula jatuh dah’.. huhuhu.. sampai tak b0leh nak berkata-kata..ad0iiii..tapi yang besss..games!! games jadi 0rang buta.. ketua akan panggil anak buahnya dengan bunyi yang khas untuk setiap kumpulan..bunyi katak yang dipilih 0leh Kak Aisyah..0ngggg..0ngggg..0nggg..tulah bunyinya..saat tu rasa macam situasi menjadi buta dan perlu mendengar ketua sedang memanggil kita..takut juga kalau tak ‘alert’..Alhamdulillah..berjaya!!!  melalui games ini, kita umpama 0rang buta yang sedang berada dalam kegelapan dan sedang mencari arah cahaya ke arah kebaikan..ketua berperanan sebagai pend0r0ng untuk ke arah itu..
Satu lagi games..cik Nur perlu guna angg0ta badan sahaja untuk sampaikan satu peribahasa, ‘menanam tebu di pinggir bibir’..tak b0leh guna mulut..ad0ii..susah juga ye..tetapi kawan cik Nur perlu hanya guna hati  nak sampaikan peribahasa ‘air yang dicincang tak akan putus’.. susah kan kalau hanya dalam hati dia je yang tahu..semua tak dapat jawab.. maksud games ni,kita perlu kreatif untuk sampaikan sesuatu supaya 0rang lain faham..
Pape p0n, nawaitu kita dalam buat sesuatu itu penting.. SABAR itu perlu..
back t0 basic!!!  All we d0ooo in this w0rld is BECAUSE  0f ALLAH!!!

Manusia yang berbuat baik dengan mengharapkan sesuatu balasan bukanlah manusia yang jujur. Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat, asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh dengan agama Allah. (Surah Al-Baqarah:214)
Kadang-kadang, bila kita buat sesuatu  kebaikan atau ada yang rasa kita tunjuk ‘baik’.. mesti ada sahaja manusia-manusia yang tak puas hati..ada yang memerli..hati manusia ni macam-macam la..tetapi ingatlah:

~ Biar kamu tidak cantik di mata penduduk bumi tetapi namamu menjadi perbualan penduduk langit...;D

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

2019 Penuh Cerita Duka

2019. Cerita duka Cerita derita Cerita air mata. Akukah yang bersalah??? Maafkan diri ini... Moga setiap untaian air mata yang jatu...