Rabu, 14 Mac 2012

Kutemui Cinta-Nya


Assalamualaikum..hari ni nak k0ngsi kisah ini..

N0vel ini bukan kisah cinta..tapi elemen cinta tetap ada..CINTA pada PENCIPTA yang UTAMA..n0vel ini menceritakan tentang se0rang pemuda yang bernama Farid. Dia mencari penawar untuk menyembuhkan penyakitnya sehingga dia tersasar daripada agamanya. Dia telah berjumpa b0m0h dan pengamal perubatan yang tidak masuk akal. Semua itu hanya karut!!! kerana syirikkan ALLAH.. Farid juga tersilap langkah dalam percintaannya kerana terpes0na dengan kecantikan se0rang gadis. Gadis itu ternyata pisau cukur..memang tak setia..Farid telah kecewa dalam percintaannya..ternyata ALLAH dah tunjukkan kecurangan gadis itu di depan matanya..Akhirnya, dia telah berkenalan dengan Akmal, pekerja baru di tempat kerjanya. Akmal telah membawanya berjumpa dengan pengamal perubatan Islam, Ustaz Zuhdi..Farid juga telah menemui penawar penyakitnya dan juga menemui j0d0hnya yang diredhai ALLAH..ternyata pilihan ibunya membawa kebahagiaan..
~ ‘sweet’ sangat cerita ini..teng0k la penulisnya..Dr.Farhan Hadi..isterinya, Fatimah Syarha pun apa kurangnya..Cik Nur suka baca bl0g isteri Dr.Farhan Hadi..terbaik!!! kisah cinta mereka pun ‘sweet’.. 
~ pengajaran dalam n0vel ini:
*      Back t0 BASIC!!!
~ maksudnya, kita perlu taat pada perintah-NYA..apabila kita buat SURUHAN-NYA, kita tak akan TERPENGARUH dengan AJARAN SESAT yang SYIRIKKAN ALLAH…bila kita buat suruhan-Nya..insya Allah..hidup kita akan sentiasa dalam rahmat-Nya..basic!!! agama!!!

*      ALLAH tempat MEMOHON DOA..
~ bila kita berada ‘dilema masalah’, kita patut SOLAT dan BERDOA kepada-NYA supaya HATI kita TENANG..ingat surah 13: 28..;D
~ sebaik-baik pergantungan hanya ALLAH..

*      SABAR…SABAR..
~ dalam hidup ini, kita tak akan lari daripada UJIAN HIDUP..sebenarnya, bila ALLAH UJI kita..itu menunjukkan ALLAH SAYANG kita..DIA nak teng0k kita LULUS atau GAGAL hadapi UJIAN-NYA..jadi, SABAR…SABAR…insya Allah..’ganjaran’ ALLAH pasti!!!

*      J0d0h itu RAHSIA ALLAH..;D 
     ~ bila sebut J.O.D.O.H, semua ‘excited’..haha..aku pun..;D..tetapi..mungkin betul apa yang My Umi pesan kalau dah J.O.D.O.H tak ke mana..tapi tanpa U.S.A.H.A?? sebenarnya, J.O.D.O.H kita telah ditetapkan sejak AZALI lagi..mungkin dia dekat dengan kita..tak p0n dengan 0rang yang kita selalu gaduh..hmm,aku tak gaduh dengan sesiapa ye..tapi setiap 0rang nak yang terbaik..setiap 0rang berhak M.E.M.I.L.I.H..itu tak bermaksud CEREWET!!!  Aku selalu jumpa dengan LELAKI yang bersifat ‘childish’, aku nak jumpa yang ‘mature’..ada tak?? Tapi kadang-kadang aku pelik juga..kadang-kadang, yang ‘childish’ itu sebenarnya ‘mature’ dan yang ‘mature’ itu sebenarnya ‘childish’..kenapa aku buat tafsiran macam itu?? Itu berdasarkan ‘my Research + my Experience’..hmm..aku dah M.A.L.A.S nak buat ‘research’ sebab aku rasa  ‘Mr.Extra0rdinary Man’ tu dah menjawab kepada pers0alan 0tak aku..
     ~s0, my statement still can be use..;D..
Siapa ‘Mr.Extra0rdinary man’ tu..aku p0n tak tahu..Adakah aku yang patut T.U.N.G.G.U atau aku patut jadi ‘PERIGI CARI TIMBA’??  memang Isteri nabi kita yang memulakan dulu tapi aku tak akan sesekali!!! Sebab hati aku kata J.A.N.G.A.N!!! mungkin sebab aku ni anak yang FIRST..0tak aku ni nak ‘man start ask first’..pandai la aku..ada yang lelaki buat macam tu..aku ‘reject’..;D..sebab aku M.E.N.Y.A.M.P.A.H!!! s0, aku nak MINTA MAAF kepada yang ada baca ni..bukan niat aku nak ‘reject’ tapi anda semua tak suka ‘k0nsep’ aku..s0,baik aku ‘reject’!!! kejamkah aku?? Suka hati aku ye..kerana hatiku dipegang-Nya..berkawan itu lebih baik.. mungkin ada yang akan tertawakan aku..ada aku kisah?? Sebab aku suka ayat ni..
~ Biar kamu tidak cantik di mata penduduk bumi tetapi namamu menjadi perbualan penduduk langit…

~ ingat surah An Nur ayat 26..;D
" LELAKI yang DATANG kepada PEREMPUAN untuk TUJUAN BERCINTA dan BUKANNYA UNTUK BERKAHWIN.. maka, LELAKI itu adalah FASIQ… Berbeza jika LELAKI itu DATANG UNTUK MELAMAR dan MEMINTA IZIN DENGAN IBU BAPA PEREMPUAN tersebut… maka, LELAKI itu, JAUH LEBIH BERAGAMA dan BERMARUAH…;D

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

2019 Penuh Cerita Duka

2019. Cerita duka Cerita derita Cerita air mata. Akukah yang bersalah??? Maafkan diri ini... Moga setiap untaian air mata yang jatu...